Kcyńskimi śladami przeszłości 2022
Hasło to przyświecało idei opracowania i realizacji kcyńskiej gry terenowej, w której 31 maja 2022 r. wzięli udział uczniowie naszej szkoły.
Tuż po pierwszym dzwonku młodzież zebrała się w tzw. akwarium, gdzie Pan Marcin Lisiecki przedstawił uczniom informacje niezbędne do prawidłowego wykonania zadań. Następnie wystąpił Pan Tomasz Suty, przekazując naszym podopiecznym wiedzę z zakresu posługiwania się współrzędnymi w formacie MGRS używanym w siłach zbrojnych oraz omówił sposób instalacji i podstawowe funkcje aplikacji, która miała pomóc uczestnikom w zlokalizowaniu i dotarciu do określonych za pomocą współrzędnych miejsc. Ostatnim punktem prezentacji było udostępnienie na platformie edukacyjnej dokumentu, w którym liderzy zespołów klasowych mieli zamieścić rozwiązania.
Uczestnicy podzieleni na grupy klasowe wraz z opiekunami mieli dotrzeć do wyznaczonych za pomocą współrzędnych geograficznych lokacji związanych z przeszłością naszego miasta. Na początku należało zapoznać się z historycznym opisem miejsc, odnaleźć je i wykonać zadania, które następnie należało przesłać koordynatorowi gry.
Wśród wyznaczonych punktów był np. budynek, w którym jesienią 1939 r. znajdował się przejściowy obóz niemiecki dla rodzin wysiedlanych do Generalnej Guberni. Uczniowie dotarli również do budynku, w którym w latach 1938-1939 mieściła się świetlica kcyńskiego batalionu Obrony Narodowej, liczyli, ile macew zachowało się na dawnym cmentarzu żydowskim, jakie występują na nich nazwiska miejscowych Żydów, odszukiwali informacje, z którego roku pochodzą dzwony znajdujące się przy kcyńskim kościele farnym.
Blisko 8 kilometrowy spacer ulicami miasta z pewnością pozwolił spojrzeć na Kcynię z innej perspektywy.
Należy zaznaczyć, że wszystkie grupy wraz ze swoimi opiekunami wykonały postawione przed nimi zadania w sposób bardzo profesjonalny i wyłonienie zwycięzcy było nie lada wyzwaniem.
Punktacja uwzględniała wiele kryteriów, podstawowe stanowiło dotarcie do wskazanych 12 lokacji i wykonanie określonych zadań, za co w sumie można było zdobyć 120 punktów. Dodatkowo punktowana była frekwencja klasy po 1 punkcie za każdy procent frekwencji oraz czas wykonania zadań (po jednym punkcie za minutę przed ustalonym terminem wykonania zadań).
W wyniku skrupulatnego procesu oceniania wyłoniono zwycięzców: na trzeciej pozycji uplasowali się pierwszoklasiści z technikum pod opieką wychowawcy Pani Moniki Kantorskiej Suty oraz Pani Marii Przegiętki. Drugie miejsce przypadło pierwszoklasistom z liceum, którymi opiekowali się wychowawczyni Pani Joanna Krzoska oraz Pan Marek Wojciechowski. Zwycięzcami, w ręce których powędrował koszyk łakoci wręczony przez Panią Dyrektor Katarzynę Kluczyńską zostali wychowankowie Pana Tomasza Sutego z klasy trzeciej technikum po szkole podstawowej.
Na dodatkowe wyróżnienia zasługują uczniowie klas: 1LO za najlepszą frekwencję, 1TEIp oraz 3TEIp za czas wykonania zadań, a 3TEIp za najwyższą punktację za zadania.
Na uwagę zasługuje duże zaangażowanie wszystkich grup i wypada mieć nadzieję, że tego typu zajęcia terenowe odbędą się jeszcze nie raz.
Autorzy: Marcin Lisiecki i Tomasz Suty